Laga vs. köpa nytt

Vi lever helt klart i en slit- och slängepok. Tekniska saker som tillverkades för femtio år sedan tillverkades med målet att hålla för årtionden framåt, helst ett helt liv eller längre. Man hade för ambition att göra en investering i något och sedan ta hand om saken man köpt genom att serva den och laga den när den då och då behövde det. Så är det inte längre, vilket givetvis för med sig många negativa effekter på människan, samhälle och planet.

Slit och släng... eller?

I en tid då en ny mobiltelefon presenteras snabbare än den senaste man köpte hunnit användas i mer än några månader så finns det ingen motivation att skapa kvalitativ, hållbar elektronik längre. Man tillverkar inte tekniska saker med ambitionen att de ska hålla - tvärtom! De ska helst slitas ut fort och det ska inte vara lönsamt för gemene man att lämna in prylen för lagning när det går sönder eller börjar bli sliten. Men så finns det undantag förstås. Vissa märken satsar mer på kvalitet än andra - Apple till exempel. En iBook eller en iPad eller en iPhone kan vara värd att laga, särskilt om man vet vart man ska gå.

Själv har jag en iPhone och när den gick sönder sist så valde jag att laga iPhone i Uppsala i stället för att köpa en ny. Det var bara skärmen som spruckit och det var enkelt fixat (och billigare där jag lämnade in den än någon annan stans). Så, det kan vara värt en koll, trots allt.

7 sep 2018